Licht, compact, essentieel en plezier: Ducati presenteert de nieuwe Monster

  • Alle essentie van de Monser in de lichtste, meest compacte en essentiele vorm die mogelijk is
  • De missie van de Monster: plezier maken dankzij het 111 pk van de Testastretta 11° motorblok en 166 kg droog gewicht
  • De sport naked geschikt voor iedereen die een technologische en makkelijk te berijden motorfiets wil

Borgo Panigale (Bologna, Italië), 2 december 2020 – De Ducati World Première webserie loopt op zijn einde met de vijfde en laatste aflevering waarin de motorfabrikant uit Borgo Panigale de nieuwe Monster onthulde. Een motorfiets die de geschiedenis van Ducati als geen ander heeft gemarkeerd. Het is het best verkochte model ooit: sinds zijn presentatie zijn er meer dan 350.000 exemplaren geproduceerd.

De nieuwe Monster vertegenwoordigt alle essentie van Ducati in de lichtste, meest compacte en essentiële vorm die mogelijk is. U kunt het al raden aan de naam: Monster, niets anders.
Het recept is het originele recept uit 1993: een sportief motorblok, maar perfect voor gebruik op de weg, gecombineerd met een Superbike-afgeleid frame. Alles wat u nodig heeft om plezier te hebben, elke dag.

De nieuwe Monster is gebaseerd op dezelfde concepten als de onvergetelijke Monster 900, de eerste, echte sport naked, maar geherinterpreteerd en geüpdatet. Het resultaat is een motorfiets met een geavanceerd, eenvoudig en efficiënt chassis, die in staat is om direct het perfecte gevoel met de rijder te creëren. De rijpositie is minder belastend voor de polsen en het motorblok biedt een uitstekende balans tussen vermogen, koppel en gebruiksgemak.

Om de nieuwe Monster te creëren, zijn de ingenieurs en designers van nul begonnen, maar met een duidelijk idee van de belangrijkste punten waarrond de nieuwe motor moest worden gebouwd. De motor is slank en wendbaar en bevat de richtlijnen die het DNA van elke Monster bevatten, waardoor hij direct herkenbaar is: vormgegeven brandstoftank, ronde koplamp, taps toelopende achterkant en motorblok in het midden van de scène. De taal is echter nieuw en modern. De vormen zijn geëvolueerd in een richting waarin de essentie en de techniek worden versterkt door het ontwerp, zoals in het ronde profiel van de LED-koplamp vooraan en in de richtingaanwijzers met “sweeping” functie.

De nieuwe Monster is sportief en leuk.
De Monster wordt aangedreven door het Testastretta 11° 937 cc tweecilinder L-vormige motorblok, met desmodromische distributie en Euro 5-homologatie. In vergelijking met de vorige 821 neemt hij toe in cilinderinhoud, vermogen, koppel en daalt het gewicht (-2,4 kg) om bij te dragen aan de lichtheid van de motor en betere rijeigenschappen te bieden. Hij levert nu 111 pk bij 9.250 tpm met een maximaal koppel van 93 Nm bij slechts 6.500 tpm en blijkt dus efficiënt en reactief te zijn in de gasrespons. Dankzij de grotere cilinderinhoud is het koppel bij alle toerentallen verbeterd, met name in het mid-lage bereik, dat het meest wordt gebruikt op de weg en tussen bochten. Dit garandeert spannende prestaties, maar ook rijgemak en rijplezier, mede dankzij de nieuwe versnellingsbak en de standaard gemonteerde Ducati Quick Shift Up/Down. De Monster is ook verkrijgbaar in een 35-kW versie, geschikt voor A2 rijders.

De nieuwe Monster is licht.
Om het maximale plezier te garanderen, werd bij de creatie van de nieuwe Monster veel aandacht besteed aan gewichtsvermindering. Het chassis, de accessoire-elementen en de bovenbouw zijn vanaf de grond opnieuw ontworpen om een compacte en lichte motorfiets te creëren, perfect voor dagelijks gebruik maar ook voor sportief gebruik.

Het aluminium voorframe is geïnspireerd op die van de Panigale V4. Het is kort en direct aan de cylinderkoppen bevestigd. Met een gewicht van slechts 3 kg is dit frame 4,5 kg lichter (60% minder) dan het vorige Trellis frame, waardoor het drooggewicht van de motor tot slechts 166 kg wordt teruggebracht.

Elk onderdeel is opnieuw ontworpen en verlicht: de velgen verliezen 1,7 kg en de achterbrug is 1,6 kg lichter geworden. Het achterste subframe daalt met 1,9 kg dankzij de GFRP-technologie (Glass Fibre Reinforced Polymer) waarmee het is gemaakt, waardoor de vormen en oppervlakken konden worden geoptimaliseerd ten gunste van de lichtheid en de dimensionale compactheid. De totale gewichtsbesparing bedraagt 18 kg ten opzichte van de Monster 821.

De nieuwe Monster is gemakkelijk, in elke situatie.
De hoogte van het zadel van de nieuwe Monster is 820 mm. Dit, in combinatie met de smalle zijkanten van de motorfiets, stelt de rijder in staat om heel gemakkelijk zijn voeten op de grond te zetten. Als accessoire is een zadel verkrijgbaar dat de hoogte vanaf de grond reduceert tot 800 mm, met behoud van een goede vulling. De zithoogte van de Monster kan met behulp van de veringverlagingskit verder worden teruggebracht tot 775 mm vanaf de grond.

Om een maximale wendbaarheid bij lage snelheden te garanderen en het manoeuvreren vanuit stilstand te vergemakkelijken, is de stuurhoek verhoogd tot 36° (+7° ten opzichte van de 821). Het stuur is ongeveer 7 cm dichter bij het bovenlichaam van de rijder gebracht om een meer rechtop zittende rijpositie te hebben die meer comfort en controle garandeert. De positie van de voeten is ook veranderd, en de benen zijn nu minder gebogen. Dit alles vertaalt zich in een beter rijgemak, zelfs in het stadsverkeer.

De nieuwe Monster is technologisch.
De standaarduitrusting omvat Cornering ABS, Traction Control en Wheelie Control, allemaal instelbaar op verschillende interventieniveaus. Het sportieve karakter van de motor wordt ook onderstreept door de Launch Control, die zorgt voor een razendsnelle start. Deze elektronische uitrusting maakt het mogelijk om de prestaties van de motor in alle veiligheid uit te gebruiken.

De nieuwe Monster is uitgerust met drie Riding Modes (Sport, Urban, Touring) die het mogelijk maken om het karakter van de motorfiets naar smaak en behoefte vorm te geven. Alles is eenvoudig te bedienen via het stuur en het 4,3″ kleuren TFT-scherm met race graphics die overeenkomen met die van de Panigale V4, met een grote toerenteller die de indicatie van de ingeschakelde versnelling weergeeft.

De Monster is altijd een symbool van customization geweest.
Om elke Monsterista in staat te stellen zijn motorfiets nog unieker te maken, zijn er stickerkits gemaakt die de vormen van de Monster versterken en de sportiviteit van Ducati vieren. Voor degenen die de stijl van hun Monster nog meer willen accentueren, zijn er ook coverkits beschikbaar. Zoals bij alle Ducati motorfietsen is er ook een breed scala aan Ducati Performance accessoires beschikbaar, zoals de dubbele Termignoni gehomologeerde geluiddemper met carbon eindkappen. Via de configurator op Ducati.com kunnen alle aanpassingsopties worden bekeken.

De nieuwe Monster is verkrijgbaar in Ducati Red en Dark Stealth met zwarte velgen, Aviator Grey met GP Red velgen. Voor wie een motorfiets wil met een nog sportiever imago, is er de Plus-versie in dezelfde kleuren met een aërodynamische windscherm en een passagierszadelcover als standaard.

De Monster zal rond april 2021 verkrijgbaar zijn bij Ducati dealers vanaf 11.290 € in België en vanaf 13.390 € in Nederland. 

Note van de redactie: Een Ducati Monster verzeker je natuurlijk bij de officiële Ducati Insurance.